Tervetuloa lukemaan ajatuksia, vinkkejä ja käytännön kokemuksia työelämän ytimessä olevista teemoista. Meitä kiinnostaa erityisesti se, miten tulevaisuuden menestystä rakennetaan ihmisten, ideoiden ja ekosysteemien välisessä yhteistyössä.
Kirjoituksemme pohjautuvat vankkaan asiantuntemukseen, ja ne on kirjoitettu selkeästi, ilman turhaa jargonia. Tavoitteemme on tarjota sinulle ajankohtaista ja ajatuksia herättävää luettavaa sekä auttaa sinua näkemään liiketoimintaympäristö uudessa valossa. Olit sitten yritysjohtaja, hallitusammattilainen, asiantuntija, kehittäjäorganisaation edustaja tai muuten aiheista kiinnostunut – Hyppää mukaan keskusteluun vaikka Linkkarissa. Jatketaan keskustelua siellä!
Blogimme
Psykologinen omistajuus organisaation uudistumisessa
Psykologinen omistajuus tarkoittaa sitä, että henkilö kokee jonkin asian aidosti omakseen. Se on tunne, joka saa tehtävän, vastuun tai vaikka kokonaisen organisaation tuntumaan omalta. Omistajuuden tunne mm. lisää sitoutumista, merkityksellisyyden tunnetta ja motivaatiota – ja juuri nämä ovat tekijöitä, joita johtajat ja HR-ammattilaiset tavoittelevat organisaation uudistuessa. Tällainen kokemus ei synny sattumalta, vaan sen taustalla vaikuttavat neljä perustavanlaatuista inhimillistä tarvetta: vaikuttaminen, identiteetti, oma paikka ja ärsykkeet.

Psykologinen omistajuus organisaatiossa
Psykologinen omistajuus on käsitteenä monille vielä tuntematon asia, vaikka jokainen sitä varmasti kokee johonkin itselle merkitykselliseen asiaan. Esimerkkejä omistajuudesta voisivat olla perhe, harrastus, auto tai koti, vaikka todellisuudessa pankki omistaisikin jälkimmäisistä suurimman osan. Psykologinen omistajuus ei siis tarkoita, että omistamisen tunteen kokeva henkilö olisi oikeutettu omistukseen, vaan sitä, että hän oikeuksista riippumatta tuntee omistajuutta.

Yritysjohtaja – näin rakennat menestystä yhteistyöllä
Miksi perinteinen kilpailukeskeinen ajattelu ei enää riitä? Miten organisaatiosi voi kasvaa vaikuttavaksi toimijaksi verkostojen kautta? Professori ja C6 Consultingin asiantuntija KTT Iiro Jussila avaa blogissaan, miksi menestyksekäs liiketoiminta edellyttää nykyään ekosysteemiajattelua – strategista näkökulmaa, jossa korostuvat yhteistyö, jaetun arvon luominen ja uusien mahdollisuuksien tunnistaminen yli sektorirajojen. Blogi tarjoaa yritysjohdolle konkreettisia esimerkkejä, oivalluksia ja ajatuksia herättäviä kysymyksiä siitä, miten johtajuutta ja liiketoimintamalleja voidaan uudistaa muuttuvassa maailmassa. Lue, inspiroidu ja ota askel kohti yhteistyön kautta syntyvää kilpailuetua!